Conferința Cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme? este organizată de festivalul Les Films de Cannes à Bucarest, în parteneriat cu Asociația Culturală Control N, și face parte din seria de evenimente speciale organizate sub umbrela Les Films de Cannes à Bucarest – în dezbatere. Este locul unde se vor reuni critici de film renumiți, distribuitori și atașați de presă străini pentru a dezbate rolul filmului ca produs cultural și mecanismele din spatele distribuției de film.
Conferința Cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme? are loc în cadrul festivalul Les Films de Cannes à Bucarest, duminică, 25 octombrie, la Cinema Elvire Popesco. Timp de o zi, prin intervenții individuale și dezbateri se va discuta, printre altele, despre rolul criticii de film astăzi și felul în care s-a transformat meseria în epoca Internetului, când scrisul s-a democratizat și oricine poate publica; despre cum comunici și vinzi un film independent, în așa fel încât să-l faci cât mai atractiv în ochii publicului, fără a-i crea false așteptări; despre cum construiești o strategie de promovare eficientă și cum poți angrena cât mai eficient mass-media; despre ce șanse are un film independent fără festivaluri; dar și despre tendințe în cinema-ul actual.
Printre invitații conferinței, care vor dezbate topicurile de discuție și își vor prezenta punctele de vedere, se află și Pascal Mérigeau și Magali Montet. Pascal Mérigeau este un cunoscut jurnalist și critic de cinema francez. Acesta a publicat constant în Les Nouvelles littéraires, Le Point, Le Monde și Nouvel Observateur, și este implicat în selecția filmelor la Festivalul de la Cannes. Magali Montet este una dintre cele mai cunoscute profesioniste în domeniul relațiilor publice în cinema, atașat de presă francez, a cărei carieră cuprinde titluri precum Le gamin au velo (r. Jean-Pierre și Luc Dardenne), L’Esprit de 45 (r. Ken Loach), Into the Abyss (r. Werner Herzog), Life of Riley (r. Alain Resnais) sau Comoara (r. Corneliu Porumboiu). Filmele pe care Magali Montet le-a reprezentat de-a lungul anilor ca atașat de presă au fost prezentate la importante festivaluri internaționale, printre care Cannes, Berlin sau Veneția.
Conferința se adresează ziariștilor care scriu despre film și cultură, tinerilor critici și bloggeri care scriu despre cinema, studenților din facultățile de profil și nu numai, celor care lucrează în domeniul filmului și sunt interesați de meseriile din industrie, dar și cinefililor și pasionaților de film care vor să ia parte la o discuție amplă despre noi tendințe în cinema-ul actual. Intrarea este liberă.
Conferința Cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme? va avea două părți:
1. 11.00 – 13.00 – Cine mai are nevoie de critici în epoca www? Cum s-a transformat scrisul despre cinema în acest context?
Prin intervenții individuale de 15 minute, urmate de sesiuni de întrebări și răspunsuri și o dezbatare vom încerca să răspundem împreună la întrebările: Cine mai are nevoie de critici în epoca www? Cum s-a transformat scrisul despre cinema în acest context? Care sunt tendințele actuale în critica de film din întreaga lume și ce specifictăți are fiecare industrie de film în parte când vine vorba despre cei care scriu despre cinema? Incotro privește cinematograful; cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme?
2. 13.30 – 15.30 – Dezbatere: Cum vinzi filmele? Și mai ales cui?
În a doua parte a conferinței se va discuta aplicat despre o serie de meserii în cinema. Va fi pus în discuție rolul atașatului de presă. Se vor pune întrebările: care este rolul lui în timpul festivalurilor şi în distribuţia filmului; cum convingi jurnaliștii să scrie despre filmul tău, cum gestionezi întâlnirile cu presa și situațiile în care filmul e primit cu cronici defavorabile? De asemenea, se va pune un focus în discuție despre rolul distribuitorului: ce anume trebuie să iei în considerare în strategia de promovare a unui film; exemple de campanii eficiente și campanii eșuate și metode testate.
Nu în ulrimul rând se va discuta și despre rolul criticului de film în campaniile de promovare. Se va discuta despre cronica de întâmpinare vs. cronica elaborată; despre cum scrii despre filmele care nu-ți plac; despre cum scrii despre cineaștii-prieteni; despre dinamica relației critic-atașat de presă/ publicist; dar și despre moduri de abordare ale unei cronici în funcție de publicul target.
Conferința Cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme? este un proiect realizat cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Este un eveniment susținut de BRD – Groupe Société Generale.