Unul dintre cei mai cunoscuți și premiați directori de imagine români îți propune o serie de trei întâlniri în care raportarea ta la tot ce înseamnă formă, culoare sau lumină va fi modificată.
Discutând despre artele vizuale, fie că este vorba de fotografie, pictură, film sau sculptură, ne gândim în primul rând la instrumentele prin care acestea capătă expresie. Astfel forma, culoarea sau lumina devin elemente esențiale ale oricărui tip de manifestare artistică.
Lumina și asociata sa indispensabilă umbra, reprezentate de funcția lor duală, adică de creator iluzoriu al adâncimii și de mijloc de expresie emoțională, sunt factori determinanți pentru orice formă de expresie vizuală. Adesea generatoare de formă în sine, lumina este instrumentul primordial prin care este construită iluzia adâncimii în suport bidimensional și este parte din edificiul emoțional al oricărei opere artistice, indiferent de valoarea sa certificată.
Marius Panduru propune participanților la masterclass o incursiune succintă în istoria complexă a artelor vizuale din perspectiva unui studiu al luminii creatoare de mesaj artistic revelator. El este de părere că “fie că activăm într-un domeniu profesional creativ sau suntem doar consumatori conștienți de produs artistic, înțelegerea modalităților prin care putem să construim o imagine expresivă poate reprezenta o aventură a minții și a sufletului necesară oricăruia dintre noi.”
În cadrul celor trei întâlniri cu directorul de imagine Marius Panduru se va vorbi liber despre pictură și influența stilurilor asupra caracterului imaginii în filmul de ficțiune, despre cum se poate construi o lume expresivă pornind de la textul scenariului, sau despre importanța unui concept vizual unitar. Toate acestea într-un mod interactiv și atractiv, invitatul masterclass-ului făcând apel la o bogată bază ilustrativă.
De asemenea, pe parcursul celor trei intalniri, Marius Panduru își propune să realizese și o demonstrație practică arătând public cum se modifică determinantul expresiv al portretului prin diferite direcții de iluminare, precum și filmarea efectivă a unei secvențe de film, in modalitate simplificată, dar utilizand diferite concepte de iluminare, definind astfel caracterul expresiv al scenei.
MARIUS PANDURU
A absolvit cursurile Universității de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale”, secția imagine de film în anul 2001. Până în prezent a semnat imaginea pentru 18 lung metraje, 20 de scurt metraje și numeroase spoturi publicitare.
Marius Panduru a lucrat, printre alții, cu regizorii Radu Jude, Nae Caranfil, Corneliu Porumboiu, Florin Șerban, Cătălin Mitulescu, Tudor Giurgiu și Stere Gulea. Filmele sale au fost selectate la numeroase festivaluri internaționale, printre care: Festivalul de film de la Berlin – Aferim (câștigător al Ursului de Argint pentru cea mai bună regie), De ce eu? (prezentat în secțiunea Panorama), Eu când vreau să fluier, fluier (câștigător al Ursului de Argint – Marele premiu al juriului și al Trofeului Alfred Bauer), Cea mai fericită fată din lume (Premiul C.I.C.A.E. din cadrul secțiunii Forum); Festivalul de film de la Cannes – Loverboy (în cadrul secțiunii Un Certain Regard), Polițist, adjectiv (câștigător al Premiului Juriului secțiunii Un Certain Regard și Premiul FIPRESCI), Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii (selecție oficială Un Certain Regard), A fost sau n-a fost? (câștigător Caméra d’Or și Premiul C.I.C.A.E.), Festivalul de film de la Locarno – Periferic și Restul e tăcere sau Festivalul de film de la Sundance – Lampa cu căciulă (câștigător al Premiului pentru cel mai bun scurtmetraj internaţional).
Pe plan național, Marius Panduru a câștigat de 6 ori Premiul Gopo pentru cea mai bună imagine, pentru filmele Closer to the moon (regia Nae Caranfil), Loverboy (regia Cătălin Mitulescu), Polițist, adjectiv (regia Corneliu Porumboiu), Restul e tăcere (regia Nae Caranfil), A fost sau n-a fost? (regia Corneliu Porumboiu) și Ryna (regia Ruxandra Zenide).
Cele trei întâlniri vor avea loc in zilele de: 7, 14, 21 mai 2015.