Atelierele de autocunoaștere prin scris Către mine vin în întâmpinarea liceenilor din Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București, membri ai trupei de teatru a liceului, Trupa AS. În perioada martie – mai 2023 atelierele își propun să abordeze într-o manieră originală trei forme de scriere: scrierea creativă (creative writing), scrierea dramatică și scenaristica, cât și transpunerea textelor rezultate într-un spectacol, ce va marca finalul proiectului.
Inițiativa organizată de Asociația Culturală Control N se află la a șasea ediție, după o serie de colaborări pline de entuziasm și inventivitate cu elevi din școli și licee bucureștene precum: Colegiul Național “Grigore Moisil”, Colegiul Tehnic “Carol I”, Liceul Teoretic Bilingv “Miguel de Cervantes”, Liceul Teoretic “Ștefan Odobleja”, Liceul Teoretic Bulgar “Hristo Botev”, Liceul Teoretic Atlas, Școala Gimnazială Nr. 197, Școala Gimnazială Nr. 169, Școala Gimnazială “Sfinții Constantin și Elena”, Școala Gimnazială nr. 307, Școala Gimnazială nr. 311, Școala Gimnazială nr. 59, Școala Gimnazială “Sf. Calinic de la Cernica“ și Liceul Tehnologic “Antim Ivireanu”. Cele trei atelierele de scriere își propun să extindă orizonturile creative ale elevilor, dar și să le ofere instrumente creative de autocunoaștere, auto-descoperire și exprimare.
Astfel, trei module diferite, fiecare cu un trainer dedicat, îi familiarizează pe tineri cu diferite tehnici de scris, într-un mod original și interactiv:
- Scriere creativă (creative writing) / trainer Oana Răsuceanu
- Scenaristică / trainer Ana Agopian
- Scriere dramatică / trainer Mihaela Michailov
A doua parte a programului cuprinde un atelier de actorie și crearea spectacolului de teatru, bazat pe textele rezultate în cadrul celor trei ateliere de scriere.
Regizoarea Iulia Rugină va lucra cu adolescenții participanți în proiect și va regiza spectacolul ce marchează încheierea proiectului.
Oana Răsuceanu, inițiatoarea Atelierelor și unul dintre trainerii implicați, declară:
„În 2020, odată cu prima ediție a atelierelor, lansate în plină pandemie și regândite / remodelate în baza întâlnirilor obligatorii via Zoom, nu știam exact la ce să ne așteptăm pentru mai departe. Nu cred că îmi imaginam atunci că, trei ani mai târziu, vom reuși să ajungem aici, să dezvoltăm atelierele pentru grupuri dedicate de tineri – așa cum am făcut cu liceenii de la Lazăr. Ei fac parte din trupa de teatru a liceului, o trupă extrem de activă. Faptul că la finalul proiectului vor ajunge să joace și să creeze un spectacol plecând de la propriile texte va fi o noutate atât pentru ei, cât și pentru noi. Le simt curiozitatea, implicarea și forța entuziasmului și cred că urmează să citim niște texte și, mai apoi, să vedem un spectacol pe cât de original, pe atât de vibrant. Primele texte scrise de participanți în cadrul atelierului de Creative Writing m-au bucurat infinit. Emoția și sinceritatea lor vor ajunge negreșit la cititori și spectatori deopotrivă“.
În cadrul atelierelor, adolescenții pot experimenta, atât printr-o introducere în teorie, cât și prin lucru practic, modul în care cuvântul scris poate genera forme diverse de conținut – fie el literatură (primul și cel mai cunoscut mediu de receptare a cuvântului scris), monolog și scenariu de film.
Către mine se concentrează pe meșteșugul de a scrie din trei perspective diferite, plecând, însă, de la un numitor comun: autorul.
Subiectele temelor și exercițiilor practice care îi vor conduce pe adolescenți spre textele finale sunt desprinse din universul de zi cu zi al acestora. De asemenea, elevii au libertatea de a-și găsi inspirația în propriile preocupări și căutări ascunse, fie neverbalizate sau discutate insuficient până la acest moment.
Adolescenții sunt încurajați să descopere și să exploreze propriile trăiri, gânduri, experiențe pe care, mai apoi, vor ajunge să le transpună pe hârtie, în formele caracteristice fiecărui tip de scriitură în parte. Astfel, vor putea descoperi care sunt diferențele și asemănările între cele trei tipuri de scriere.
La finalul fiecărei sesiuni de lucru, participanții vor avea un rezultat concret al cercetării, fiecare cursant semnând în calitate de autor 3 texte dramatice (monoloage), un sinopsis și primele secvențe dintr-un scenariu de film de ficțiune (scurtmetraj, maxim 5 minute) și trei povestiri.
Toate textele realizate în cadrul atelierelor vor fi publicate de către editura online Liternet.ro, partener de tradiție al proiectului, putând fi accesate de publicul larg.
Rezultatele atelierelor Către mine vor fi, mai apoi, valorificate și în cadrul unui atelier de actorie coordonat de regizoarea de film Iulia Rugină, care va semna regia unui spectacol ce va marca evenimentul de închidere a proiectului – spectacol în interpretarea participanților, creat pe baza textelor scrise de ei.
Astfel, adolescenții-autori, deveniți deopotrivă spectatori și creatori, vor putea percepe și din altă perspectivă nuanțele, mesajele, construcția frazelor, intențiile replicilor, gândurile ascunse ale personajelor.
Reprezentațiile spectacolului vor fi găzduite de Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”, partener al proiectului.
Către mine este un proiect organizat de Asociația Culturală Control N, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural National* (AFCN).
Parteneri: Colegiul Național „Gheorghe Lazăr“, Liternet, Happ.ro, Ziarul Metropolis
* Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.